...

Avanos Güzel Sanatlar Meslek Yüksekokulu

“Türkiye’de İç Güvenlik Yönetimi” Adlı Kitapta “Türkiye'nin İç Güvenliğinde Özel Güvenlik” Adlı Çalışmamız Yayımlandı
01/01/2020

Editörlüğü Doç. Dr. Tekin AVANER ve Dr. Öğr. Üyesi Ozan ZENGİN tarafından yapılmış olan “Türkiye’de İç Güvenlik Yönetimi” adlı uluslararası kitapta Mülkiyet Koruma ve Güvenlik Bölümü Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin ARAS’ın “Türkiye’nin İç Güvenliğinde Özel Güvenlik” başlıklı çalışması yayımlanmıştır.

2019 yılının Aralık ayında yayımlanan çalışmada Türkiye’nin tarihsel süreçteki özel güvenlik politikası incelenmiş, özel güvenliğin hâlihazırda kolluk yapılanmasındaki yeri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Özel güvenliğin Türkiye’deki iç güvenlik hizmetlerine katkısının çeşitli boyutlarda ele alındığı çalışmada, kamu otoritesinin özel güvenlik hizmetleri üzerindeki yönetim anlayışı da değerlendirilmiş ve bu hizmetlerden azamî düzeyde fayda sağlanabilmesinin koşullarına işaret edilmeye çalışılmıştır.

 “Türkiye’nin İç Güvenliğinde Özel Güvenlik” başlıklı çalışmanın özeti:

Türkiye’de özel güvenlik hizmetleri 2004 yılında yürürlüğe giren 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun’dan önce de fiilî olarak sunuluyordu. Kanun’un yürürlüğe girmesiyle birlikte bazı özel güvenlik hizmetleri yasallık kazanmıştır. Ancak özel güvenlik hizmetlerine yasallık kazandırmakla Türkiye Cumhuriyeti Devleti iç güvenlik hizmetleri üzerindeki egemenlik yetkilerini özel hukuk kişilerine ya da diğer kamu hukuku tüzel kişilerine devretmiş sayılmamaktadır. Ortada sadece bir işbirliği vardır ve bu işbirliğinin tarafı olan özel hukuk kişileri ile kamu hukuku tüzel kişilerinin kamu güvenliğini tamamlayıcı mahiyette güvenlik hizmetleri sunmaları beklenmektedir. Bu işbirliği elzemdir; çünkü bazı kişi, kurum ve kuruluşlar için “özgün”, “tercihe bağlı”, “ilave” ya da “zorunluluğu tartışılabilir” nitelikte olan güvenlik hizmetlerinin kamusal kaynaklarla karşılanması realist bir kamu yönetimi yaklaşımı değildir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti için “çok genç” olan bu iç güvenlik hizmeti stratejisi makul düzeyde kurumsallığa eriştiğinde Türkiye’nin siyasal, toplumsal ve ekonomik yaşamına hâlihazırda olduğundan daha fazla değer katabilecektir. Hem bu değerlerin elde edilebilmesi hem de devletin güvenlik hizmetleri temelindeki siyasal ve toplumsal meşruiyetinin sürekliliğinin sağlanabilmesi özel güvenliğin kurumsal nitelikteki varlığını gerekli kılmaktadır. Ancak özel güvenlik asla vazgeçilemez nitelikteki bir iç güvenlik hizmeti stratejisi değildir.

Çalışmanın kamu güvenliğini tamamlayıcı mahiyette sunulan özel güvenlik hizmetlerine katkı getirmesini diliyoruz.